piatok 19. októbra 2007

Spochybňovanie holokaustu, metapédia a sloboda slova

1. októbra bola spustená slovenská verzia elektronickej encyklopédie metapédie, ktorá má poskytovať alternatívne informácie o kultúre, umení, vede, filozofii a politike. Taktiež sa chce zamerať najmä na témy, ktoré nie sú pokryté v "bežných encyklopédiach".
O metapédií ako aj o jej slovenskej verzií som sa dozvedel pomerne náhodou na stránkach pozorovatel.sk
, kde je uverejnený krátky článok od Vilkasa, správcu a administrátora slovenskej verzie metapédie. V článku sa píše: "Na rozdiel od iných podobných encyklopédií, kde sa často vyskytuje ideologická cenzúra, Metapédia nie je obmedzovaná politickou korektnosťou." ako aj "Týmto by sme zároveň chceli vyzvať aktívnych čitateľov, aby priložili ruku k dielu a pomohli pri raste tohto veľmi perspektívneho projektu. Spoločne máme šancu vybudovať veľmi zaujímavú encyklopédiu, ktorá by ľuďom slúžila ako kvalitný a dôveryhodný zdroj informácií."
Po krátkom prezretí slovenskej metapédie som sa rozhodol, že sa zapojím. Po úvodných problémoch s potvrďovacím mailom (ktorý je potrebný na to, aby ste mohli prispievať), mi Vilkas
pomohol a zaregistroval ma pod menom Abramov2 17.10. po predchádzajúcej diskusií cez email.
Prečítal som si niektoré články týkajúce sa holokaustu, najmä článok Polemika o holokauste
, kde som doplnil niekoľko informácií:
K časti Chemický výskum
:
Pod tvrdenie o absencií chemického výskumu Osvienčimu do roku 1994 (myslia sa ne'revizionistické') som uviedol zmienku o výskume
z roku 1945.
A taktiež pasáž o kritike Leuchter Reportu: "Kritici Leuchterovej správy spochybňujú najmä hodnovernosť výskumu (výskum bol inciovaný a podporovaný ďalším popieračom Ernstom Zundelom, ktorý zaň zaplatil 35 000 dolárov), ale najmä neodbornosť jej autora ako aj značné a početné chyby." 1
2 3
K časti Čo sa stalo so Židmi?

V článku je prezentovaná teória, že európski Židia počas vojny skôr emigrovali ako by boli vyhladení. Nuž uviedol som demografické údaje Palestíny a USA z rokov po vojne, ktoré túto teóriu spochybňujú:
"Avšak teórií emigrácie väčšiny európskych Židov protirečia niektoré demografické údaje. V Palestíne sa nachádzalo rok po vojne 608,225 Židov [15] a v roku 1949 1,013,900 Židov
[16]. Tieto údaje spochybňujú teóriu hromadnej migrácie židovskéh obyvatelstva do Palestíny. Tak isto ani populácia v USA sa medzi rokmi 1937 až 1950 výrazne nezmenila.[17]"
Taktiež som doplnil, že čislo 4 milióny obetí v Osvienčime nebolo akceptované väčšinou západných historikov. [zdroj]


Verzia po uvedených zmenách
z histórie metapédie.

Okrem tohto som ešte do článku venujúcemu sa dokumentárnemu filmu One Third of the Holocaust
som doplnil informácie link na kritiku jednotlivých epizód spomenutého filmu. (jediný môj príspevok, ktorý do teraz nebol upravovaný)

Správca a administrátor Vilkas väčšinu z mojich príspevkov ponechal bez zmeny akurát označil demografické údaje za "prožidovské" a na záver môjho príspevku o demografických štatistikách doplnil "(To však nie je žiadnym dôkazom vyhladzovania.)" [zdroj]
, aj keď som nič podobné nenapísal. Ja som následne obe Vilkasove zmeny odstránil, tak ako som uviedol aj do kolónky "zhrnutie úprav", prvú pre to, že považujem za neencyklopedické len tak označovať niečo za prožidovské a druhú preto, lebo to nikto netvrdí. Okrem toho som urobil aj ďalšie zmeny v článku Polemika o holokauste. Tvrdenie o tom, že David Cole bol donútený odvolať svoje tvrdenia, som zmenil na: "David Cole odvolal svoje tvrdenia" vzhľadom na to, že nie je dôkaz nejakého donútenia, čo ani nevyplýva z jeho vyhlásenia. A "Jürgen Graf, revizionistický historik" som zmenil na "Jürgen Graf, revizionista", vzhľadom na to, že ide o filológa a nie historika, taktiež nebýva ako historik často označovaný a ani sa tak sám zrejme neoznačuje. Viac o zmenách - pozri.

Ďalšie moje príspevky do metapédie sa týkali článkov Holokaust
a David Irving. V článku Holokaust som tvrdenie "Podľa zachovanej nemeckej dokumentácie ukoristenej po vojne Sovietmi (ktorá však nepokrýva celý čas existencie tábora), celkový počet úmrtí v Osvienčime dosiahol 73 137 ľudí, z ktorých 38 031 boli Židia." doplnil o "Týka sa však len zaregistrovaných väzňov." Plus som doplnil link, ktorý sa daným problémom obšírne zaoberá. Viac o zmenách - pozri. Do článku David Irving som doplnil: "V poslednom období zrejme opäť zmenil svoj názor na holokaust, keď vyhlásil, že v táboroch akcie Reinhardt bolo zabitých 2,4 milióna ľudí počas dvoch rokov do októbra 1943. Osvienčim stále požuje hlavne za turistickú atrakciu." Ako zdroj som uviedol tento článok z Guardianu. (časti článku preložené do češtiny - tu) Viac o zmenách - pozri.

Dá sa povedať, že tu výčet mojich príspevkov do metapédie končí. Čo nasledovalo bolo to, že správca a administrátor Vilkas zmazal kompletne moje príspevky do článkov David Irving
a Holokaust. Ďalej zmazal všetky linky, ktoré som uviedol do článku Polemika o holokauste. Z konkrétnych mojich textov ostalo iba prekrútené torzo, západní historici boli skresaní len na Raula Hilberga, demografické štatistiky Židov v USA a Palestíne boli úplne zmazané a nehovoriac o tom, že David Cole bol znova donútený a z Jurgena Grafa sa stal znovu historik. - vid
Keď som sa spýtal Vilkasa do jeho diskusie, že prečo ma cenzuruje, tak zmazal aj túto otázku - pozri
.
A hneď na to som zistil, že moje konto je zablokované. Keby som chcel niečo do metapédie vložiť alebo upraviť zjaví sa mi:
"Vaše používateľské meno alebo IP adresu zablokoval Vilkas
. Udáva tento dôvod:
Inserting false information"
Zaujímalo by ma aké falošné informácie? Všetky čo som do metapédie vložil bolo podložené zdrojmi, čo nie je zatiaľ značná časť tvdení alebo citácií. Taktiež prečo Vilkas so mnou tieto problémy neriešil prv cez diskusiu, ktorá je na to určená?

Je síce pekné, že sa formálne metapédia stavia za slobodu slova alebo proti cenzúre, avšak realita je o inom. Fakty, ktoré by mohli poškodiť povesť alebo tvrdenia "revizionistov" nie sú vítané.
Toľko zatiaľ.

Poznámka: článok bol písaný 19.10. 2007, k tomu to dňu sú aj použité fakty a údaje


13 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

a to vam predtym nenapadlo, kto je za metapediou, nez ste tam zacali pisat? Chapem to ako test. chapem to spravne?
s.

Michal povedal(a)...

Ano, chapete to spravne. Viete takyto ludia ako tvorcovia slovenskej metapedie maju zvacsa plno reci o slobode slova, ale sami su omnoho horsi.
S pozdravom
Michal

Anonymný povedal(a)...

Ahoj Michal
http://danilov.blog.sme.sk/c/117381/Pravdask-neodstranila-blog-admina-slovenskej-verzie-metapedie.html

tak sa maj a prihlas sa do metapedie pod novym nickom nabuduce :-)

Anonymný povedal(a)...

V celku nudná a nezajímavá věc. Tohle se na Wikipedii děje zcela běžně. Někomu se tam něco nelíbí, tak to přemaže a pokud je správce, tak velmi často oponenta blokne či zamkne stránku ve své verzi tak, aby nešla řadovým uživatelem editovat. Takhle wiki projekty prostě fungují a tenhle článek se tváří jako by objevil Ameriku.

Já svobodu slova chápu tak, že si každý může psát co chce na svoje vlastní stránky. Pokud celá věc byla zamýšlená jako provokace, dalo se očekávat, tak provokatér asi skončí.

Martin Malý, Praha

Michal povedal(a)...

Vazeny pan Maly,
tento clanok nehovori o wikipedii, ale venuje sa metapedii. Ked metapedia sa vyhlasuje za nejaku slobodnu alternativnu verziu oproti wikipedii, tak takou jednoducho nie je. Minimalne to plati pre slovensku verziu. A co je presne na mojich prispevkoch do metapedie provokaciou?
S pozdravom
Michal

Anonymný povedal(a)...

Vážený michale,

nehovořil jsem pouze o Wikipedii, ale na jejím příkladě jsem ilustroval určité vlastnosti, které jsou charakteristické pro různé "wikiprojekty", všetně Slovenské Metapedie, obecně.

A co je presne na mojich prispevkoch do metapedie provokaciou? - V prvé řadě už samotný záměr. Když se kouknu na Váš blog, je evidentní jaké máte názory. Že budete na encyklopedii, která je postavena na jiných názorech časem zablokován Vám muselo být při troše inteligence jasné hned na samém počátku. Je to asi stejné, jako kdyby na anarchistickou http://wiki.csaf.cz/ psal nějaký křesťanský konzevativec a pro-life aktivista a pak by se strašně divil, že je zablokován. Zkrátka se nemohu zbavit dojmu, že to byla plánovaná provokace jejímž jediným cílem bylo nechat se zablokovat a pak o tom napsat článek na svůj blog.

Martin Malý, Praha

Michal povedal(a)...

Vazeny pan Maly,

metapedia aj ta slovenska o sebe tvrdi, ze je necenzurovana, slobodna a podobne, avsak nie je to pravda.
Mate pravdu, ze v mnohych veciach sa s ludmi, ktori tvoria metapediu (v zasade ide o jedneho cloveka pod nickom Vilkas) sa zrejme nezhodnem. Avsak zmeny, ze ktore som bol z tejto "alternativnej" encyklopedie vyhodeny, neboli nazorove ani ideologicke, ale faktograficke.
Moj zamer bol zistit ako sa s faktami protireciacimi "revizionistickym" teoriam alebo tvrdeniam vysporiadaju sami ich podporovatelia. Obrazok si kazdy urobi sam.

S pozdravom
Michal

Anonymný povedal(a)...

Vážený michale,

také si myslím, že si soudný člověk dokáže udělat obrázek o tom, zda se jednalo o klasickou naplánovanou provokační akci či byly snahy o vylepšení slovenské Metapedie skutečně myšleny upřímně.

Martin Malý

Jakub povedal(a)...

Pan Maly,

prispieva pluralita nazorov k vylepseniu Metapedie? Lebo ak ano, o to sa Michal pokusil.

Ak nie, mozno by bolo nacim si priznat, ze veru Metapedia o pluralitu nestoji a siri fasizoidne "alternativne" informacie k tomu, co tvrdia renomovani historici, nielen Zidovskeho povodu.

Anonymný povedal(a)...

Presne podobné, takmer identické skúsenosti uvádzajú mnohí čitatelia Wikipédie,čo je encyklopédia s ďaleko širším dosahom ako Metapédia.

Anonymný povedal(a)...

Mimochodom autor tohto blogu sám cenzoruje príspevky a jedným dychom píše o cenzúre.

Anonymný povedal(a)...

Tu kopírujem moju reakciu z diskusie Sme:

METAPÉDIA NEPORUŠILA ZÁSADY SLOBODY SLOVA,

AK NIEKTO REŠPEKTUJE SLOBODU SLOVA, PREDSA NEZNAMENÁ, ŽE SI NECHÁ DO SVOJEJ ENCYKLOPÉDIE VKLADAŤ AKÉKOĽVEK NEZMYSLY. Zaujímalo by ma, ako by napr. šéfredaktor SME reagoval, keby mu začal jeho noviny nekontrolovane upravovať nejaký Vilkas...

Čítal som článok toho židáka a musím povedať, že viaceré veci, ktoré vkladal do Metapédie boli preukázateľne nepravdivé či zavádzajúce (spochybňoval napr., že D. Cole bol donútený zmeniť svoje názory, pričom mu bolo vyhrážané smrťou - a iný revizionista bol už predtým zavraždený za svoje názory).

Jednoducho bola (opodstatnená) hrozba, že takýchto vecí bude pridávať čoraz viac. Preto sa nečudujem, že administrátori Metapédie zasiahli ako zasiahli.

Aj keď úplne nesúhlasím s tým, že dané veci boli ihneď zmazané, no napr. v článku o Irvingovi sa tá informácia opäť objavila, podobne ako "väčšina západných historikov" v článku Polemika o holokauste - teda Metapédia sa nebráni novým faktom, iba ich odmieta uverejňovať v zavádzajäcom kontexte ako to robil Abramov.

Lev bez hrivy povedal(a)...

ROFL po predchadzajucom prispevku...

Aj ked su dve moznosti. Bud je jeho autorom clovek sympatizujuci s Metapediou, ktory to napisal presne tak, ako to Metapedia "citi". "Zidak", "Administratori" v mnoznom cisle... to a mnoho ineho smeruje k tomu, aby si sudny lev vytvoril jednoznacny obraz.

Lenze prave preto je tu este druha moznost... ze je to provokacia niekoho, kto je proti bludom, ktore Metapedia siri. A sme tam, kde sme boli.

:-)

Ale dobre som sa na tych, prepytujem, kokotinach pobavil.